Selamat datang ke laman blog G.U.R.U. Blog ini adalah hasil usaha aleff bin ab. ghani...Blog ini masih dalam pembinaan...Semoga kita mendapat manfaat bersama...Insya Allah.
Author: aleff
•4:32 PM


Dalam kita semakin jauh meniti jambatan kehidupan ini, eloklah kita menoleh seketika asal kehidupan kita...Aku ingin mengajak kalian memerhati sebuah anugerah yang tidak ternilai iaitu seorang IBU...


Amat beruntung jika sesiapa yang masih berpeluang menatap wajah ibunya sehingga hari ini. Amat bertuah jika sesiapa yang masih diberikan kesempatan melihat riak wajah seorang IBU. IBU yang sanggup bertarung nyawa melahirkan kita hanya seorang dan tidak akan dapat diganti...Sementara IBU masih bernafas, belailah dengan curahan kasih sayang...Tapi sedarkah kita bahawa kita sukar melafazkan perkataan sayang, rindu dan cinta kepada IBU. Kita berat untuk menuturkannnya...kadangkala kita tidak terfikir pun untuk melafazkannya...Seringkali manusia sifatnya begitu, sementara benda berada di depan mata tidak dihargai, apabila hilang barulah dicari-cari...Lafaz yang sering dipendam itu sebaliknya dicurahkan kepada orang lain...kita lebih mudah menuturkan cinta,sayang,rindu kepada orang lain dan bukan kepada IBU...Oleh itu, aku ingin menasihati diriku sendiri dan kepada yang membaca luahanku ini, IBU mungkin sedang menanti lafaz sulung cinta kita kepada IBU...jadi mulakannya sekarang...hanya dengan tiga perkataan AKU SAYANG IBU...mana tahu hanya dengan 3 perkataan ini, ALLAH melimpahkan keredhaanNYa kepada kita...Redha ALLAH terletak pada redha IBUBAPA...

Baca Selanjutnya..
Links to this post
Author: aleff
•12:27 PM

Pocong
Hantu yang berbungkus macam lepat pisang baru masak ni memang mudah cari kelemahannya.


Kita hanya perlu bukak tali pengikat di atas kepalanya dan tarik kain balutannya. Sudah tentu dia akan berasa malu kerana dia tidak pakai apa-apa pun, selain kain kapan pembungkusnya tu.


Langsuir
Dia ni suka pandang muka kita, jadi beranikan diri anda tenung balik muka dia sambil jelir-jelir lidah. Kalau tak pun tunjuk cermin muka kat dia, pasti dia tersipu-sipu malu.

Pontianak
Hantu yang suka ketawa. Kalau terserempak dengan dia, kita pun mestilah ketawa sama. Kalau boleh kita cuba mengilai lebih kuat dari dia, tentu dia boring.

Hantu Raya
Hantu ni suka beraya dan suka menyamar jadi! tuan dia. Cara mengalahkannya, senang aje, sambutlah hari raya tiap kali jumpa dia, bagi duit raya, ajak main meriam buluh, suruh kacau dodol atau jaga lemang. Tentu dia tak kacau kita sebab banyak kerja dan aktiviti lain dia nak buat.

Hantu Galah
Hantu ni la yang paling tinggi di muka bumi. Kalau terjumpa dia, kita hendaklah meniarap. Pasti dia tak perasan kita ada di situ.

Jerangkung
Dia ni ada kulit tapi nipis. Tinggal rangka saja, dan paling mudah untuk menewaskannya. Kita hanya perlu tunjal dahinya dengan telunjuk dan lihat gerak-gerinya mengimbangi badan untuk berdiri tegak.

Toyol
Lagi senang kalau nak kalahkan dia, bagi duit satu sen berguni-guni..nanti dia ingat duit emas, lepas tu dia pikul bawak balik bagi tuannya...lepas tu sah-sah lah dapat penampau Jepun dari tuannya kerana mana nak tukar duit satu sen banyak2 tu...

Hantu Chat/Instant Messenger
Yang ni payah sikit nak cakap sebab, hantu-hantu ni cam korang lerrr.. takder kerja lain asyik nak chat dan IM je, lepaih tu nengok e-mail..... macam sekarang nih..sah-sah tengah baca tips nie.......macamana nak jawab.....korang sendiri gak jadik hantu..jadi bawak-bawaklah buat kerja. hahaha....

(sumber:www.familiazam.com)

Baca Selanjutnya..
Links to this post