Selamat datang ke laman blog G.U.R.U. Blog ini adalah hasil usaha aleff bin ab. ghani...Blog ini masih dalam pembinaan...Semoga kita mendapat manfaat bersama...Insya Allah.
Author: aleff
•11:15 PM

Bangga Menjadi Guru
Jika kita masih ingat ketika di sekolah rendah dahulu, tatkala guru bertanya cita-cita kita. Dengan pantas kita akan menjawab doktor, peguam, jurutera...

amat jarang cita-cita menjadi guru meniti di bibir kita...
aku sendiri tidak terlintas di fikiran untuk bercita-cita menjadi guru. Kini masa berlalu, takdir telah menetapkan aku bakal menjadi guru. Setelah diamati perkataan guru itu sendiri, sudah cukup untuk diriku berasa gementar. Gementar memikirkan cabaran dan dugaan yang akan aku pikul...cabaran untuk membentuk manusia yang betul2 menjadi manusia. Itu amat payah. Dalam cabaran itu, aku tetap masih boleh berbangga tatkala puluhan ribu memohon menjadi guru, nama aku terselit di sebalik nama orang2 yang beruntung. Kini masa semakin berlalu meninggalkan aku, di hadapan sana panggilan anak2 bangsa tidak sabar2 menunggu kehadiranku. Menunggu aku membawa sejuta harapan membentuk mereka menjadi insan hebat yang mampu menggegar dunia. Aku berterima kasih kepada guru2ku yang telah memanusiakan aku selama ini. Kini, aku akan menyambung jejak2 perjuangan yang telah kalian tinggalkan...jejak2 ini jelas dipenuhi onak ranjau yang bukan sedikit...tetapi akan aku kuatkan iltizam seperti kalian...agar kelak aku bangga menjadi seorang yang bernama GURU.

This entry was posted on 11:15 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On May 8, 2009 at 11:40 PM , H.R PuTeRa YuSoFF said...

TERHARU SUNGGUH SAYA.
HUHUHU....

 
On May 9, 2009 at 12:44 AM , Asyraf Alpandi said...

i'm proUd 2 be a teacHer!!